dimecres, 14 de maig del 2014

Un intern del CIE de la Zona Franca denuncia agents de la Policia Nacional per maltractaments soferts durant l’intent de deportació forçada al seu país d’origen

 [CAT. Más abajo, en castellano]

Nota de premsa

Un intern del CIE de la Zona Franca denuncia agents de la Policia Nacional per maltractaments soferts durant l’intent de deportació forçada al seu país d’origen

Avui dia 14 de maig s’ha presentat querella al Jutjat d’Instrucció número 3 de Barcelona, en la que es denuncien els maltractaments soferts per un intern del CIE de la Zona Franca, durant els dos intents de deportació forçada que va patir el dia 28 de desembre de 2013 i el 12 de gener de 2014.

Els fets ja foren objecte de denúncia interposada el 3 de gener del corrent, la qual va recaure en el Jutjat d’Instrucció número 3, però, immediatament fou decretat el seu sobreseïment provisional i arxiu. Interposats i denegats els perceptius recursos, avui s’ha presentat una querella denunciant fets nous, ocorreguts el 12 de gener, amb posterioritat a la presentació de la primera denúncia.



Les agressions denunciades varen ocórrer en el mateix Centre d’Internament d’Estrangers de la Zona Franca, posteriorment en el calabós de l’aeroport d’El Prat i finalment, a dins l’aeronau que havia de deportar l’intern. Entre d'altres fets denunciats, destaca que el jove va ser traslladat emmanillat i lligat amb corretges. Denuncia, a més, que van arribar a amenaçar-lo que entraria a l'avió "per la bodega, com un paquet" i que va rebre cops i agressions a tot el cos, així com insults de caràcter racista.

En ambdós intents de deportació, els pilots de l’avió de la companyia Air Maroc van negar-se a que l’intern viatgés, ja que ell mateix va manifestar en reiterades ocasions que no volia ésser deportat contra la seva voluntat, és a dir, de manera forçosa. Donades les condiciones físiques i psicològiques que presentava en les dues ocasions, els pilots van negar-se a acceptar-lo com a passatger.

Els casos de maltractaments en els processos de deportació no són fets aïllats, sinó que es donen amb regularitat i a l’empara de l’existent protocol d’actuació en les deportacions que aplica la Policia Nacional. La problemàtica que suposa que les víctimes siguin expulsades dificulta les denúncies que haurien de recaure en els jutjats espanyols. La interposició d’aquesta querella, doncs, suposa donar veu a totes aquelles persones que, havent estat deportades i havent sofert durant l'esmentat procediment agressions físiques i psicològiques, no han pogut obtenir una reparació pels danys patits i infligits per part dels seus victimaris.




  [CAST. Més amunt, en català]

Nota de prensa

Un interno del CIE de Zona Franca ha denunciado a los agentes de la Policía Nacional por malos tratos sufridos durante el intento de deportación forzada a su país de origen. 

Hoy, día 14 de mayo, se ha presentado una demanda en el Juzgado de Instrucción número 3 de Barcelona en la que se denuncian los malos tratos sufridos por un interno del CIE de Zona Franca, durante los dos intentos de deportación forzada que sufrió el día 28 de diciembre de 2013 y el 12 de enero de 2014.

Los hechos fueron ya objeto de denuncia interpuesta el 3 de enero de este mismo año, recayendo en el Juzgado de Instrucción número 3, aunque inmediatamente fue decretado su sobreseimiento provisional y archivo. Interpuestos y denegados los perceptivos recursos, hoy se ha presentado una querella denunciando nuevos hechos, ocurridos el 12 de enero, con posterioridad a la presentación de la primera denuncia.

Las agresiones denunciadas ocurrieron en el mismo Centro de Internamiento de Extranjeros de Zona Franca (Barcelona), posteriormente en el calabozo del aeropuerto de El Prat y finalmente en el interior del avión en el que se llevaría a cabo la deportación. Entre otros hechos denunciados, destaca que el jove fue trasladado esposado y atado con correas. Denuncia, además, que llegaron a amenazarle con que entraría en el avión "por la bodega, como un paquete" y que recibió golpes i agresiones en todo el cuerpo, así como insultos de carácter racista.

En ambos intentos de deportación los pilotos del avión de la compañía Air Maroc se negaron a volar, ya que el propio interno manifestó en reiteradas ocasiones que no quería ser deportado, de manera que esa deportación se haría contra su voluntad, es decir, de manera forzosa. Dadas las condiciones físicas y psicológicas que presentaba en las dos ocasiones, los pilotos se negaron a aceptarlo como pasajero.

Los malos tratos en los procesos de deportación no son hechos aislados, sino que se dan con regularidad y al amparo del protocolo de actuación en las deportaciones que aplica la Policía Nacional. El hecho de que las víctimas de estos malos tratos sean expulsadas dificulta la posibilidad de presentar denuncias que deberían recaer en los juzgados españoles. La interposición de esta demanda, pues, supone dar voz a todas aquellas personas que, habiendo sido deportadas y habiendo sufrido durante el mencionado procedimiento agresiones físicas y psicológicas, no han podido obtener una reparación por los daños sufridos e infligidos por sus victimarios.